28.10.2010

Spotify i et nøtteskall?

(fra Twitter)
@Kvalshaug Vidar Kvalshaug
Jobber alle hardt med best of 2010-listene på Spotify? Jeg publiserer tidlig i desember #musikktips

"Jeg publiserer tidlig i desember", skriver VK i kontortiden på forlaget der han jobber. "Publiserer", altså. Med et smil ser for meg ivrige gutter og jenter som, helt oppslukt, sitter og klipper og limer og lager spillelister på Spotify. Det minner meg om da jeg var fjorten, og konkurrerte med de andre gutta om å gjøre inntrykk på jentene og bli mest mulig populær og ettertraktet. Jenter gjorde også det, på sin måte. Det er i slike øyeblikk at verden blir liten, søt og rar.

1 kommentar:

  1. Jeg er en enkel sjel som syns lister er gøy. Det er ikke så ofte jeg lager dem selv, men jeg setter pris på at andre gidder. Så kan jeg stjele dem over på min Spotify-konto hvis jeg syns de er gode. På Spotify kan man nemlig enkelt dele sine favoritter med andre.

    Det som gjør Spotify genialt for meg, er særlig to ting:

    1) Jeg synger i kor. Vi skal for eksempel synge et stykke av Brahms. Jeg går inn på Spotify og søker det opp - og vips får jeg opp fem toppinnspillinger av stykket. Det gir meg muligheten til å lytte, studere og sette meg inn i ulike tolkninger.

    2) Man kan søke opp artisters album, ikke bare enkeltsanger. Her ligger det uante muligheter.
    For eksempel: Jeg hører på radio og hører en sang av en artist jeg ikke kjenner til. Jeg søker, og får opp alle albumene han har laget. Så kan jeg lytte i fred og ro og finne ut om jeg liker artisten, eller om det bare var enkeltsangen jeg likte.

    Det finnes en rekke gode ting å si, dette er bare noe. Det jeg derimot må nevne, er en negativ side ved Spotify, nemlig den at tjenesten er alt for billig og at artistene får for lite betalt. Det liker jeg ikke.


    PS! Jeg blir forresten lykkelig de gangene verden er liten, søt og rar. :-)

    SvarSlett